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From: uli@zoodle.RoBIN.de (Ulrich Grepel)
Date: Thu, 25 Nov 1993 11:34:00 +0100
Subject: musikexpress/Sounds (German mag) 12/93
To: love-hounds@uunet.UU.NET
Sender: UUCP Pollaccount <esfra@marian.RoBIN.de>
Hi, the German magazine musikexpress/Sounds, issue 12/93, has three Kate Bush mentions: p. 60, 'expressgut' [TRS album cover, 3x3 cm, next to it:] KATE BUSH Die nachdenkliche Fee lockt auf "Red Shoes" den Zuhoerer tief hinein in den verschlungenen Irrgarten ihrer Gefuehle. [English translation:] KATE BUSH On "Red Shoes" the thoughtful fairy lures the listener deep into the winding labyrinth of her feelings p. 66, 'Seelen-Surferin' [b/w photo of Kate in black dress sitting on a white box wearing red shoes, the shoes are of course NOT b/w, album cover too:] SEELEN-SURFERIN Ein Klang-Irrgarten mit rotem Faden KATE BUSH The Red Shoes (EMI 827277 2) Man muss sie hassen oder lieben. Kate Bushs Musik, zu der man kaum ein indifferentes Verhaeltnis haben kann, vertraegt keine ploetzlichen Stil-Wandlungen. Und ist es nur konsequent, wenn sie sich auch auf dem neuen Album - immerhin vier Jahre vom letzten Werk entfernt - der gewohnten und bewaehrten Zutaten bedient. Dabei beginnt "The Red Shoes" zunaechst mit leisen, fuer Bush-Verhaeltnisse froestelnd unpathetischen Toenen: "Rubberband Girl" ist eigentlich nur an ihrer schwebenden Stimme als Bush-Song zu erkennen, so schnurstraks springt das schlichte, kleine Popwerk auf den Punkt. Keine Bange - wie dieser Opener charmant zu falschen Schluessen verleitet, so lockt die nachdenklikche Fee Kate im Laufe des Albums ihre Hoerer immer wieder auf neue Pfade tief hinein in ihren Seelen-Irrgarten, der diesmal nur mit Hilfe eines textlich/inhaltlichen roten Fadens reibungslos durchschritten werden kann. Religion, Philosophie, ewige (rethorische) Fragen nach Leben und Sinn stehen im Vordergrund. "And So Is Love", der zweite Song, schlaegt mit Hilfe von Eric Claptons millimetergenauen Gitarren-Licks schon wieder einen stilistischen Haken. Doch Clapton gibt unter Kate Bushs bunter Musikerschar nicht allein den Ton an. Suedamerikanische Gitarren, die gleichzeitig an keltische Klaenge erinnern praegen "Eat The Music", und zum ersten Mal stellt sich die sphaerische "Bush-Faszination" ein, dieses Gefuehl, den Boden unter den Fuessen zu verlieren und auf fremden Schwingen davonzufliegen. Selbst Egozentriker wie der ehemalige Klassik-Violinist Nigel Kennedy fuegen sich nahtlos dem Zauber wie in "Big Stripey Lie" oder dem kurzen und knackigen solistischen Hoehenflug beim Finale "You're The One". Zusammen mit Procol Harum Keyboarder Gary Brooker beschwoert er hier Bilder aus vergangenen Tagen, als Menschen wie Brooker noch Rockgeschichte schrieben und nicht als bleiche Denkmaeler durch die Studios schlichen. Auch dieses kleine Verdienst gebuert Kate Bush, deren unnachgiebig durchdachte, nie hingeschlampte Kompositionen keine Routine zulassen. Hin und wieder verlaesst sie sich gern wieder auf das Folk-Trio Bulgarka und seinem wehmutig nostalgischen Balkan-Sound, der einst zu Kate Bushs Markenzeichen wurde. Selbst wenn dann Mit-Exzentriker Prince dazustoesst, traegt diese schwingend aesthetische Bruecke noch: Bei "Why Should I Love You" demonstriert der Alleskoenner, dass er durchaus Einfuehlungsvermoegen fuer andere Klangwelten als seine eigenen besitzt. Wahrscheinlich trafen sich die beiden auf der spirituellen Ebene, denn Red Shoes ist Kate Bushs bis dato am meisten von religioesen Themen gepraegtes Album - und auf dem Gebiet ist Prince ja bekanntlich auch sehr bewandert. Vieles hat Kate Bush in ihre "roten Schuhe" gestopft, und man sollte sich ausreichend Zeit nehmen, um alle Facetten zu entdecken. Ein ernsthaftes Album, dem man die lange Arbeit anmerkt. Kate Bushs Anhaenger werden genau das zu schaetzen wissen. (wt) * * * * SOUL SURFER A sound labyrinth with a thread [this isn't translatable into English - we say 'roter Faden' (= red thread) for 'thread'] KATE BUSH The Red Shoes (EMI 827277 2) You have to hate her or love her. Kate Bush's music, to which you can barely have an indifferent relation, doesn't tolerate sudden changes in style. And it's only consequent, when on the new album - after all four years from her last work - she also uses the usual and proven ingredients. At the same time "The Red Shoes" begins with soft, compared to earlier Bush frosty unpathetic tones: "Rubberband Girl" is actually only recognisable as a Bush song due to her floating voice, that straight the plain, small pop-work jumps to the point. Don't worry - as well as this opener leads charmantly to wrong conclusions, during the album the thoughtful fairy lures her listeners again and again on new paths deep into her soul labyrinth, that this time can only be striden through smoothly with a textual/contentswise [red] thread. Religion, philosophy, neverending (rethorical) questions about live and sense are standing in the foreground. "And So Is Love", the second song, already stilistically darts sideways again with the help of Eric Claptons exact-to-the-millimeter guitar licks. But Clapton does not have the greatest say in Kate Bush's colorful crowd of musicans. South American guitars that at the same times remind of Celtic sounds, are shaping "Eat The Music", and for the first time the spheric "Bush-fascination" comes in, to feel the ground falling beneath your feet and to fly away on foreign wings. Even egocentrics as the former classical violinist Nigel Kennedy fit in seamlessly into the magic like in "Big Stripey Lie" or the short and crisp solistical high flights in the final "You're The One". Together with Procol Harum keyboarder Gary Brooker he enchants pictures from days long gone, when people like Brooker wrote rock history and didn't creep through the studios as pale monuments. This little merit also is Kate Bush's, whose intransigently thought-out, never sloppy compositions do not allow for routine. Every now and then she's relying on the folk-Trio Bulgarka and its melancholically nostalgic Balkan-sound that once became the trade mark of Kate Bush. Even when co-excentric Prince joins this swingingly asthetic bridge still holds: With "Why Should I Love You" the all-rounder demonstrates that he absolutely is able to feel into other sound worlds than his own. Probably the two met on a spiritual plane, because up to now Red Shoes is Kate's album that is most shaped by religious themes - and in this subject Prince is well known to be well-versed. Kate Bush stuffed many things into her "red shoes", and you should take plenty of time to discover all facetts. A serious album where you can tell the long work. Kate Bush's followers will appreciate exactly that. (wt) [Werner Theurich] * * * * [of * * * * * *] p. 95, 'Promi-Tip' Robert Smith - Die zehn Lieblingsplatten der Cure-Heulsuse [The ten favourite albums of the Cure's cry-baby] Jesus & Mary Chain - Psycho Candy Cocteau Twins - Bluebell Knoll Sugarcubes - Life's Too Good Frazier Chorus - Sue Sinead O'Connor - The Lion And The Cobra Sundays - Can't Be Sure 10.000 Maniacs - The Wishing Chair Elvis Costello - Spike The Fall - I Am Kurious Oranj Kate Bush - Hounds Of Love